Jak správně podat okamžitou výpověď
Okamžitá výpověď, ať už ze strany zaměstnance nebo zaměstnavatele, musí mít vždy písemnou formu. Pokud by byla podána pouze ústně, je ze zákona neplatná. Právě proto je důležité dbát nejen na obsah, ale i na způsob doručení tohoto dokumentu. Nejvhodnější je předat výpověď osobně proti podpisu, aby bylo zřejmé, že ji druhá strana skutečně převzala. Pokud to možné není, doporučuje se zaslat ji doporučeným dopisem s dodejkou. Tím si lze zajistit důkaz, že byla písemnost doručena, což je pro platnost okamžitého zrušení pracovního poměru klíčové.
Samotná písemnost musí obsahovat všechny podstatné náležitosti. V první řadě je nutné uvést identifikaci zaměstnance, tedy jméno, příjmení, datum narození a adresu bydliště. Pokud má zaměstnanec ve firmě přidělené osobní číslo či jiné interní označení, může být uvedeno i to. Stejně tak je třeba přesně označit zaměstnavatele, a to názvem organizace, jejím sídlem a identifikačním číslem (IČO).
Velmi důležitou částí okamžité výpovědi je důvod ukončení pracovního poměru. Ten musí být popsán konkrétně, jasně a pravdivě, aby nebyl zaměnitelný s jiným důvodem. Nestačí tedy pouze obecné tvrzení o „porušení povinností“ nebo „nevyplacené mzdě“ – v dokumentu musí být uvedeno, jakým způsobem a kdy k porušení došlo, případně kdy a v jaké výši nebyla mzda vyplacena. V případě, že je důvodem zdravotní stav zaměstnance, doporučuje se uvést, že byl doložen lékařským posudkem, podle kterého nemůže dále vykonávat dosavadní práci bez ohrožení zdraví.
Na závěr musí být uvedeno místo a datum sepsání výpovědi a podpis osoby, která výpověď podává. Teprve po doručení písemnosti druhé straně pracovní poměr končí okamžitě, bez výpovědní doby. Proto je nezbytné zajistit, aby dokument byl sepsán pečlivě, srozumitelně a odpovídal zákonným požadavkům – jen tak bude okamžitá výpověď platná a účinná.