Skip to content

Novinky a zajímavosti od Advokátní kanceláře CIKR

V dnešní době, kdy je transparentnost a přístup k informacím klíčovým prvkem nejen pro občany, ale i pro právnické osoby, se může stát, že budete potřebovat získat určité informace, na které máte právní nárok. Tento článek si klade za cíl poskytnout praktický návod, jak si můžete vyžádat přístup k informacím v souladu s platnými právními předpisy.

Co je přístup k informacím a proč je důležitý?

Přístup k informacím je základní právo, které občanům, firmám i organizacím umožňuje získat určité informace od veřejných institucí a subjektů. Tento proces zajišťuje transparentnost a přičitatelnost odpovědnosti veřejných činností. Může se jednat o informace týkající se například rozhodnutí vládních orgánů, veřejných zakázek, dokumentů spravovaných veřejnými úřady nebo o informace o finančních tocích veřejných institucí.

Kdo má právo na přístup k informacím?

Právo na přístup k informacím má v zásadě každý občan, ale i právnické osoby, například firmy nebo neziskové organizace. Kromě toho mají nárok na přístup k informacím i novináři, kteří mohou požadovat určité dokumenty pro zajištění informovanosti veřejnosti. Právo na přístup k informacím je chráněno zákonem o svobodném přístupu k informacím (zákon č. 106/1999 Sb.).

Jakým způsobem lze přístup k informacím požádat?

Existuje několik možností, jak požádat o přístup k informacím. Následující kroky vám pomohou správně formulovat žádost:

1.) Zjistěte, který subjekt spravuje požadované informace

Než budete podávat žádost, zjistěte, kdo je zodpovědný za uchovávání informací, o které máte zájem. Může to být ministerstvo, městský úřad, školská instituce nebo jiný veřejný subjekt.

2.) Formulujte žádost o přístup k informacím

Žádost by měla být podána písemně, a to buď osobně, poštou, nebo elektronicky, v závislosti na požadavcích příslušného subjektu. Ve své žádosti uveďte, které informace požadujete (buďte co nejkonkrétnější, aby bylo jasné, jaké dokumenty chcete získat) a způsob, jakým chcete, aby vám byly informace poskytnuty (např. písemně, elektronicky, nahlédnutím do dokumentů).

3.) Hlídejte si lhůty

Veřejný subjekt je povinen vyřídit Vaši žádost zpravidla do 15 dnů od jejího podání. Pokud se jedná o složitější žádost, může lhůtu prodloužit, ale maximálně na 30 dnů. Pokud Vám není odpovězeno v této lhůtě, máte právo se obrátit na nadřízený orgán nebo soud.

4.) Připravte se na možné odmítnutí žádosti

Veřejný subjekt může žádost odmítnout, pokud jsou informace chráněny například obchodním tajemstvím, osobními údaji, nebo pokud by jejich zveřejnění mohlo ohrozit veřejný zájem. 

Závěr

Získání přístupu k informacím je základním právem každého jednotlivce a právnické osoby, které umožňuje kontrolovat veřejné instituce a zajišťovat transparentnost. Žádost se podává k příslušného orgánu a je nutné, aby splňoval podstatné náležitosti.

Pokud se budete chtít dozvědět více o postupu při žádosti o informaci, kontaktujte nás.

Máte zájem o nezávaznou konzultaci?

Nabízíme rychlou a diskrétní konzultaci, expresní právní analýzu do 48 hodin a podporu při případném soudním řízení.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme vyřešit vaše záležitosti a poskytneme Vám potřebnou konzultaci.

Vyplníte žádost o konzultaci

1

Ozveme se Vám a domluvíme se na podrobnostech

2

Nabídneme Vám nejvhodnější řešení Vašeho problému

3

Doporučujeme k přečtení

Náhrada nemajetkové újmy právnické osobě

Novinky a zajímavosti od Advokátní kanceláře CIKR Náhrada nemajetkové újmy právnické osobě V poslední době se téma nemajetkové újmy právnických osob stalo
Přečíst článek

Zákon o digitalizaci finančního trhu

Novinky a zajímavosti od Advokátní kanceláře CIKR Zákon o digitalizaci finančního trhu Dne 22. ledna 2025 Senát schválil zákon o digitalizaci finančního
Přečíst článek

Jak se přihlásit k paušální dani?

Novinky a zajímavosti od Advokátní kanceláře CIKR Jak se přihlásit k paušální dani? Základní zásadou daňového práva je, že každý příjem podléhá
Přečíst článek