Cikr.cz / Blog / Odškodnění / Za jakých podmínek může zaměstnavatel nařídit zaměstnanci dovolenou
Náhrada škody - Jak postupovat, odmítá-li pojišťovna plnit pojistné plnění?
- 25.05.2025
- 3 min
Mgr. Štěpán Ciprýn, LL.M.
Pojištění je finanční nástroj, který uzavíráme za účelem ochrany před nepředvídatelnými událostmi – dochází tedy k přenesení rizika nepříznivých dopadů (ať už majetkových či osobních) z pojištěného na pojišťovnu, která se za sjednaných podmínek zavazuje poskytnout pojistné plnění, nastane-li sjednaná pojistná událost. V praxi však není výjimkou, že pojišťovna odmítne plnit, nebo pojistné plnění pokrátí, a to z různých důvodů – od formálních nedostatků až po tvrzení o nesplnění podmínek pojistné smlouvy.
V první řadě je potřeba pořádně si přečíst pojistnou smlouvu, abychom zjistili, zdali pojišťovna jednala v souladu s právními předpisy a smluvními podmínkami. Speciální pozornost věnujte sekcím o předmětu pojištění, vyplácení a výši pojistného plněné a seznamu výluk. Zpravidla platí, že pojišťovna zamítne, nebo sníží, pojistné plnění z důvodu, který vyplývá z nedodržení podmínek smlouvy (např. § 2793 odst. 2 občanského zákoníku – porušení povinnosti oznámit zvýšení pojistného rizika), vyloučené situace (ve smlouvě musí být uvedeno, které situace pojištění nekryje), nebo podvodného jednání.
Odmítá Vám pojišťovna plnit pojistné plnění?
Pomůžeme vám s právním posouzením vaší situace, vysvětlíme vaše práva a zajistíme jejich ochranu. Nabízíme rychlou a diskrétní konzultaci, odborné právní poradenství a expresní řešení do 48 hodin. Nečekejte, obraťte se na nás ještě dnes!
- Rychlá právní analýza vaší situace
- Pomoc s ochranou vašich zaměstnaneckých práv
- Expresní konzultace do 48 hodin
- Možnost mimosoudního řešení i zastoupení u soudu
Po prošetření Vaší události pojišťovna rozhodne o výplatě pojistného plnění a informuje Vás o výsledku a výši plnění. Máte-li pochyby, nejprve se obraťte na samotnou pojišťovnu a požádejte o písemné sdělení důvodu, proč plnění odmítla. Následně lze pokračovat podáním odvolání proti rozhodnutí pojišťovny, ve kterém bude požadovat nové prošetření pojistné události. Nezapomeňte přiložit důkazy, které budou Vaše tvrzení podporovat.
Pokud se dohoda s pojišťovnou zdá být v nedohlednu, je možné kontaktovat finančního arbitra, což je specializovaný nezávislý orgán, který se zabývá spory mezi spotřebiteli a finančními institucemi. Obvykle je tato cesta rychlejší a méně finančně náročná. Případně je možné podat podnět České národní bance, která vykonává dohled nad finančními institucemi (vč. pojišťoven) a může zahájit šetření, jestli pojišťovna postupovala v souladu s právními předpisy či se nedopustila nekalých praktik. V neposlední řadě máte možnost vyhledat právní pomoc a domáhat se svého práva soudní cestou.