- 25.05.2025
- 4 min
Mgr. Štěpán Ciprýn, LL.M.
Čeká Vás v blízké době tvorba obchodních podmínek k Vašemu začínajícímu podnikání nebo byste si chtěli ověřit, zda jsou Vaše existující obchodní podmínky v souladu se zákonem? V tomto článku se zaměříme na zákonné požadavky a omezení týkající se obsahu obchodních podmínek.
Co se považuje za obchodní podmínky?
Přesná definice obchodních podmínek není zákonem vymezena, občanský zákoník v ustanovení pouze
§ 1751 stanovuje možnost určit část obsahu smlouvy odkazem na obchodní podmínky, které navrhovatel připojí k nabídce nebo, které jsou stranám známy.
Z tohoto ustanovení tedy vyplývá, že obchodní podmínky jsou, po jejich přijetí druhou smluvní stranou, součástí smlouvy, kterou mezi sebou smluvní strany uzavírají. Jde o ujednání, která však nejsou obsažena v samotném textu smlouvy. Obchodní podmínky jsou zpravidla obsaženy v jiném dokumentu, na který je v textu smlouvy odkazováno.
Pro obchodní podmínky je typické, že na jejich obsahu se zpravidla podílí pouze jedna ze stran, především navrhovatel smlouvy. Mít obchodní podmínky či je v obchodním styku používat není povinné. Pro podnikatele však obchodní podmínky představují zjednodušení, co se uzavírání smluv v rámci jejich podnikatelské činnosti týče. Určité skutečnosti totiž budou v obchodních podmínkách upraveny plošně pro všechny zájemce o uzavření smlouvy s daným podnikatelem a podnikatel tak nebude nucen v každé jednotlivé smlouvě upravovat podmínky týkající se například doručování zboží či uplatňování práv z vadného plnění. Tím se sníží transakční náklady podnikatele a celý proces uzavírání smluv se zjednoduší.
Potřebujete pomoct s obchodními podmínkami?
Pomůžeme vám s právním posouzením vaší situace, vysvětlíme vaše práva a zajistíme jejich ochranu. Nabízíme rychlou a diskrétní konzultaci, odborné právní poradenství a expresní řešení do 48 hodin. Nečekejte, obraťte se na nás ještě dnes!
- Rychlá právní analýza vaší situace
- Pomoc s ochranou vašich zaměstnaneckých práv
- Expresní konzultace do 48 hodin
- Možnost mimosoudního řešení i zastoupení u soudu
Co není možné v obchodních podmínkách zahrnout?
Při sestavování obchodních podmínek je třeba dbát na zákonná omezení pro jejich obsah, aby nedocházelo k jejich nesprávnému použití. Dle ustanovení § 1753 občanského zákoníku platí, že „ustanovení obchodních podmínek, které druhá strana nemohla rozumně očekávat, je neúčinné, nepřijala-li je tato strana výslovně“. Co je a není možné rozumně očekávat se posuzuje podle obsahu i způsobu vyjádření.
Neboť spotřebitel defacto nemá možnost měnit obsah obchodních podmínek, chrání jej toto ustanovení před tím, aby obchodní podmínky obsahovaly pro něj nevýhodná ustanovení, která by nebyl s to očekávat. Obecně je možné uzavřít, že jsou zakázána ta ujednání, která odporují zákonu nebo zakládají v právech a povinnostech smluvních stran významnou nerovnováhu v neprospěch spotřebitelů.
V obchodních podmínkách tedy není možné zahrnout např. tato ujednání:
- vyloučení nebo omezení práva spotřebitelů z vadného plnění
- Sjednání práva podnikatele ponechat si kupní cenu v případě odstoupení od smlouvy spotřebitelem
- Sjednání práva podnikatele bezdůvodně odstoupit od smlouvy, zatímco spotřebitel toto právo nemá
- Smluvní pokuta, pokud je uvedena pouze v obchodních podmínkách a nikoli ve smlouvě
- Právo podnikatele jednostranně zvýšit cenu bez možnosti spotřebitele odstoupit od smlouvy
Mimo požadavků na obsah je také třeba, aby ujednání obchodních podmínek byla z formálního hlediska pro běžného spotřebitele přehledná a čitelná.
Co je naopak vhodné, aby obchodní podmínky obsahovaly?
Obchodní podmínky zpravidla obsahují doplňující a vysvětlující ujednání, především informace, kterými podnikatel plní svou informační povinnost vůči spotřebitelům. Obchodní podmínky, však často obsahují také ujednání, ke kterým se podnikatel zavazuje nad rámec zákona, a které zákazníkům umožňují využít např. prodloužených lhůt či způsobů, jak řešit případné konfliktní situace.
Konkrétní obsah obchodních podmínek však bude vždy odviset od konkrétního odvětví, ve kterém se podnikatel pohybuje. Jinak budou vypadat obchodní podmínky pojišťovny a provozovatele sportovního centra.
Obchodní podmínky by však obecně měly obsahovat především tyto informace:
- kontaktní údaje o podnikatele
- údaje týkající se ochrany osobních údajů spotřebitele
- označení zboží nebo služeb, které podnikatel nabízí a jejich popis
- platební podmínky
- dodací podmínky, včetně lhůty a ceny dodání
- údaje o právech vznikajících z vadného plnění, proces reklamace zboží
- informace o právu na odstoupení od smlouvy v případě prodeje přes e-shop
- informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů