Klamavá reklama
Klamavá reklama
Klamavá reklama je jedním ze zvláštních případů nekalosoutěžního jednání, které příkladmo vyjmenovává občanský zákoník. Ačkoliv zákon přímo upravuje klamavou reklamu jako druh nekalosoutěžního jednání, aby se skutečně jednalo o klamavou reklamu, musí jednání takové osoby splňovat jednak obecné znaky
nekalosoutěžního jednání uvedené v ustanovení § 2976 občanského zákoníku (tzv. generální klauzule nekalosoutěžního jednání) a zároveň znaky klamavé reklamy v ustanovení § 2977 občanského zákoníku.
Pokud Vám vznikla škoda v důsledku klamavé reklamy, neváhejte a obraťte se na advokátní kancelář CIKR.
výhody služby
- Expresně posoudíme Vaší situaci
- Zastoupíme Vás v soutěžním sporu
- Poradíme Vám při jednání s ÚOHS
- Sepíšeme pro Vás veškerá podání
proč využít naších služeb
- Expresní vyřízení již do 2 dnů
- Pokud potřebujete, zastoupíme vás při jednáních s manželem/manželkou
Základní znaky klamavé reklamy
Klamavá reklama je podle občanského zákoníku taková reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.
Při posuzování reklamy je vždy třeba přihlédnout k jejím hlavním znakům, zejména k dostupnosti, povahy, použitelnosti, předpokládaných výsledků, ceny, nebo jiných znaků zboží a služeb.
Základním znakem klamavé reklamy je její schopnost oklamat osoby, kterým je určena, tedy primárně spotřebitele. Reklama klame zejména tím, že vyvolává představu, která neodpovídá skutečnosti. Tento aspekt se posuzuje pomocí modelu tzv. „průměrného spotřebitele“, který je rozvíjen zejména činností Soudního dvora Evropské unie. Průměrný spotřebitel se však posuzuje podle povahy zboží nebo služby, kterou reklama prezentuje. Jinak se tedy nahlíží na průměrného spotřebitele kupujícího hračky a jinak na průměrného spotřebitele kupujícího motorové vozidlo. Obecně se na průměrného spotřebitele nahlíží jako na osobu průměrně informovanou a v rozumné míře pozornou a opatrnou.
Pokud je reklama lživá, neznamená to však, že se jedná o klamavou reklamu. V reklamě je vždy přípustná určitá míra nadsázky a humoru. Pokud je nadsázka zřejmá, případně tvrzení je zjevně humorné povahy, a tedy není možné průměrného spotřebitele uvést v omyl, o klamavou reklamu se nejedná.
Co o nás říkají klienti
Co o nás říkají klienti
VynikajícíNa základě 112 hodnocení Jan Cookmann2025-07-28Telefonická konzultace proběhla obratem po zadání dotazu. Vše bylo rychle a profesionálně vysvětleno. Moc vám děkuji a doporučuji Nina Rodina2025-07-15Byla jsem zastupováná u soudu ohledně výživného. Jsem velmi spokojená s prací advokátní kanceláře, vše proběhlo k mé spokojenosti a určitě se na tuto kancelář obrátím opět ráda. Klára Kvičerová2025-07-04Telefonický rozhovor s panem doktorem Kiršnerem před svatbou nám u rodinného stolu pomohl otevřít a prodiskutovat podstatná témata, která by nás jinak nenapadla a byla by plná mylných domněnek, neshod a následných nepříjemností. Nenapadlo mě, že rozhovor s právníkem doma rozpoutá upřímnější debatu k věci a přinese víc klidu než několik návštěv u párového psychologa. Jsme mu za to moc vděční. AK CIKR jsem kontaktovala na základě zkušenosti mé rozvedené kamarádky, která mi poradila, že je lepší promluvit si o majetku/závazcích s právníkem raději před svatbou než až případně u rozvodu, kde se může člověk ocitnout v nemilém překvapení. Měla pravdu. Vlídně a klidně se mnou podělil o své zkušenosti nejen ohledně majetkových vztahů během manželství (i jeho případném zániku), ale i v případě rizikové profese snoubence a s tím spojených možných důsledků pro celou rodinu a zadal pádný podnět k zvážení vhodného profesního pojištění a dalších kroků k ochraně rodiny. Získal si mou důvěru a ráda se na něj opět obrátím v případě dalších kroků. Moje nejasnosti jsou pryč, zůstala rozhodnost, pocit podpory a vděčnost, že jsem potkala profesionála, který mi lidsky vysvětlí, co je nyní to nejpodstatnější. Za tenhle kontakt jsem opravdu ráda. Josef Smola2025-07-03Byl jsem velmi spokojen s prací advokátní kanceláře, kterou jsem využil při návrhu manželky na rozvod. Po celou dobu seriózní a férové jednání, navíc použitím vhodných argumentů advokátem bylo docíleno toho, že k rozvodu nakonec nedošlo a jsme s manželkou nadále šťastně spolu. Jan Urban2025-06-23Za mě velmi profesionální jednání a na velice vysoké úrovni. Vše jasně vysvětlili. Jsem velmi spokojený. Dasa2025-06-17Rychlá odpověď na můj dotaz, doporučuji. Jan Pyščuk2025-06-05Ihned poradili po telefonu, super přístup Dominika Neumannova2025-06-05S advokátní kanceláří CIKR jsem se spojila po telefonu a velmi oceňuji rychlý zpětný kontakt, velmi příjemné vystupování a v důsledku užitečnou radu, kterou jsem potřebovala a nedařilo se mi do té doby získat. Rada se na ně v budoucnu opět obrátím. EfLedenzde2025-05-28Byla jsem a jsem naprosto spokojená s prací Advokátů z advokátní kanceláře CIKR . V mém případě šlo o sousedské vztahy. Měli jsme osobní schůzku, kde jsem popsala veškeré info. Dále jsme komunikovali přes emaily či telefonicky (v mém případě super, jelikož bydlím z ruky) Takže si nemusíte vybírat Advokáty z Vašeho města, stačí jedna osobní schůzka. Byli všichni velice milý a profesionální , pokaždé jednali okamžitě a na veškeré emaily reagovali okamžitě či hned jak to bylo možné. Všechno vyřídili za mě a nemusela jsem se během procesu vůbec stresovat. V mém případě stačil předžalobní dopis a situace se díky bohu uklidnila, ovšem věřím, že i při soudním jednání bych to s touto advokátní kanceláří vyhrála. Nemohu děkovat jednotlivě, protože celý tým je naprostá paráda, profesionální a milé jednání v každém případě. takže tímto děkuji Všem kdo se na mém případu podílel. Možná to vypadá jako přehnaná chvála, ale byla jsem psychicky na dně když Vás někdo celý život šikanuje tam kde bydlíte a není nikdo kdo by vám pomohl, protože policie čeká na fyzické napadení a městský úřad čeká, že za nimi budete běhat každý den. někdy pomůže pouze a jen advokát (trestní oznámení , soud) . Stačí narazit na člověka, který dělá svou práci dobře a stačí ke konci šikany jen dopis. zde to ukončím větou - Nebojte se říct si o pomoc když jinde to nejde. DOPORUČUJI. Eva Lednová . :-) Eva Skuhrovcová2025-05-09Velmi se mi líbil milý přístup, vyslechnutí a dobrá rada od pana doktora. Jsem spokojená s přístupem.
POTŘEBUJETE PORADIT?
Nezáleží na tom, na které straně sporu Vaše firma stojí, zastoupíme Vás nejlíp, jak to umíme, a náš tým to fakt umí!
Postup při nahlašování klamavé reklamy se liší podle toho, jakého sdělovacího prostředku je užito
k šíření takové reklamy. Po nahlášení klamavé reklamy může být zahájeno s osobou správní řízení,
kterým může být osobě udělen přestupek nebo bude nucena klamavou reklamu stáhnout. Tím se
však ale nedomůžete náhrady škody, která klamem v reklamě vznikla.
Orgány, které mají působnost v oblasti reklam, jsou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní
ústav pro kontrolu léčiv, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, celní úřady (u hazardních her),
Česká obchodní inspekce nebo živnostenské úřady. U příslušného úřadu stačí podat neformální
podnět specifikující konkrétní reklamu, kdo se klamavé reklamy dopouští a čím je reklama klamavá.
POTŘEBUJETE PORADIT?
Nezáleží na tom, na které straně sporu Vaše firma stojí, zastoupíme Vás nejlíp, jak to umíme, a náš tým to fakt umí!
Za nekalé soutěžní jednání se označuje jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a lze jím přivodit újmu ostatním soutěžitelům nebo spotřebitelům. Jde o jednání nežádoucí, objevující se často v rámci tržních konkurenčních praktik. Soutěžitel zde sleduje pouze své zájmy a v rámci jejich dosahování poškozuje ostatní soutěžitele. Příkladem nekalé soutěže je hlavně parazitování na pověsti, klamavá reklama, klamavé označení zboží, vyvolání nebezpečné záměny, podplácení, nebo porušení obchodního tajemství.
Soutěžní právo se zabývá jednáním, v jehož důsledku by mohlo dojít k narušení soutěže a jeho cílem narušení soutěže zabránit. K nekalosoutěžnímu jednání patří dohody podniků, jednání podniků s dominantním postavením, a zneužívání dominantního postavení. V případě fungování efektivní soutěže jsou navzájem si konkurující podniky motivovány nabízet jen to nejlepší a snažit se o co nejkvalitnější služby. Spotřebitel si tak může vybírat z vysoké kvality a nízké ceny. Je tedy zakázáno takové jednání, které efektivní soutěž narušuje.
Ochrana hospodářské soutěže je založena na principu, že je právem každého, aby svobodně rozvíjel svoji soutěžní činnost za účelem toho, aby dosáhl hospodářského prospěchu. Je přitom povinen dodržovat soutěžní právo a nezneužít účasti v soutěži. Funkci ochrany hospodářské soutěže zastává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který má své sídlo v Brně. V Evropské unii existují přísná pravidla zakazující určité praktiky a postupy, platné pro každého pod hrozbou vysoké pokuty. Jsou zakázány jakékoliv protizákonné dohody, označované jako kartelové, jimiž by byla hospodářská soutěž omezována.
Klamavá reklama je označením pro nekalosoutěžní jednání, kterým se šíří nepravdivé údaje o podniku vlastním nebo cizím, nějaké službě či produktu a jejímž účelem je snaha vyvolat mylné představy a získat tak hospodářský prospěch. Klamavou reklamou není např. přehánění, které je běžný spotřebitel schopen sám lehce odhalit.
Své právní služby poskytujeme i v rámci ochrany před klamavou reklamou. Budeme Vás zastupovat např. v soudním řízení, kterým se budete domáhat toho, aby konkurence dále nepokračovala v protiprávní klamavé reklamě a zároveň Vám uhradila škodu, kterou Vám tím způsobila.
ZASTUPOVÁNÍ KLIENTŮ
ZASTUPOVÁNÍ KLIENTŮ
Klienty zastupujeme v řízeních s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, které se týkají udělení povolení ke slučování společností, smluv, které by mohly narušovat hospodářskou soutěž a soudních přezkumů ve vztahu k rozhodnutím, které vydal Úřad. Dále nabízíme rozmanité právní poradenství a zastupujeme ve sporech v oblasti nekalosoutěžního jednán
Kontaktujte nás
Rádi vám pomůžeme vyřešit vaše záležitosti a poskytneme Vám potřebnou konzultaci.
Vyplníte žádost o konzultaci
1
Ozveme se Vám a domluvíme se na podrobnostech
2
Nabídneme Vám nejvhodnější řešení Vašeho problému
3
ObraŤte se na nás
JUDr. Pavel Kiršner, LL.M.
pavel.kirsner@cikr.cz