Klamavá reklama
Klamavá reklama
Klamavá reklama je jedním ze zvláštních případů nekalosoutěžního jednání, které příkladmo vyjmenovává občanský zákoník. Ačkoliv zákon přímo upravuje klamavou reklamu jako druh nekalosoutěžního jednání, aby se skutečně jednalo o klamavou reklamu, musí jednání takové osoby splňovat jednak obecné znaky
nekalosoutěžního jednání uvedené v ustanovení § 2976 občanského zákoníku (tzv. generální klauzule nekalosoutěžního jednání) a zároveň znaky klamavé reklamy v ustanovení § 2977 občanského zákoníku.
Pokud Vám vznikla škoda v důsledku klamavé reklamy, neváhejte a obraťte se na advokátní kancelář CIKR.
výhody služby
- Expresně posoudíme Vaší situaci
- Zastoupíme Vás v soutěžním sporu
- Poradíme Vám při jednání s ÚOHS
- Sepíšeme pro Vás veškerá podání
proč využít naších služeb
- Expresní vyřízení již do 2 dnů
- Pokud potřebujete, zastoupíme vás při jednáních s manželem/manželkou
Základní znaky klamavé reklamy
Klamavá reklama je podle občanského zákoníku taková reklama, která souvisí s podnikáním nebo povoláním, sleduje podpořit odbyt movitých nebo nemovitých věcí nebo poskytování služeb, včetně práv a povinností, klame nebo je způsobilá klamat podáním nebo jakýmkoli jiným způsobem osoby, jimž je určena nebo k nimž dospěje, a tím i zřejmě způsobilá ovlivnit hospodářské chování takových osob.
Při posuzování reklamy je vždy třeba přihlédnout k jejím hlavním znakům, zejména k dostupnosti, povahy, použitelnosti, předpokládaných výsledků, ceny, nebo jiných znaků zboží a služeb.
Základním znakem klamavé reklamy je její schopnost oklamat osoby, kterým je určena, tedy primárně spotřebitele. Reklama klame zejména tím, že vyvolává představu, která neodpovídá skutečnosti. Tento aspekt se posuzuje pomocí modelu tzv. „průměrného spotřebitele“, který je rozvíjen zejména činností Soudního dvora Evropské unie. Průměrný spotřebitel se však posuzuje podle povahy zboží nebo služby, kterou reklama prezentuje. Jinak se tedy nahlíží na průměrného spotřebitele kupujícího hračky a jinak na průměrného spotřebitele kupujícího motorové vozidlo. Obecně se na průměrného spotřebitele nahlíží jako na osobu průměrně informovanou a v rozumné míře pozornou a opatrnou.
Pokud je reklama lživá, neznamená to však, že se jedná o klamavou reklamu. V reklamě je vždy přípustná určitá míra nadsázky a humoru. Pokud je nadsázka zřejmá, případně tvrzení je zjevně humorné povahy, a tedy není možné průměrného spotřebitele uvést v omyl, o klamavou reklamu se nejedná.
Co o nás říkají klienti
Co o nás říkají klienti
VynikajícíNa základě 102 hodnocení Martina Vychodilova2025-05-06Velice milí a vstřícní pomoct neobyčejnému člověku.🤗 Martin Lipiner2025-05-05Dnes jsem se telefonicky obrátila na tuto advokátní kancelář.Byli mi ihned ochotni poradit po telefonu,což málo kdo udělá.Zdarma mi ochotně poradili k mé plne spokojenosti. Děkuji za vaše služby Vladimír Kučera2025-04-30Velice rychle mě kontaktovali zpět s velmi dostačující odpovědí na mou otázku. Nemám, co bych vytkl. Petra Kadava2025-04-28Rychlé,věcné a vstřícné jednání. Helena Bayerová2025-04-15Za mě profesionální a hlavně lidský přístup, kdykoli jsem mohla volat a ptát se, vše pohlídali, vše vysvětlili a doporučili co nejlepší možné řešení a opravdu vše bylo v klidném a příjemném duchu. Za mě nejlepší právníci, s širokým zápřahem a jejich tým se věnuje na 200% svým klientům. Dokončili jsme po třech letech docela těžký spor v dědictví a jsem ráda, že jsem si je našla a vložila jim důvěru. Při jednání udrželi úroveň a nenechali se vyprovokovat protistranou. Prostě profíci. Děkuji všem. Standa Pichler2025-04-15Skvěle mi poradili. Doporučuji. Rychlá reakce. Profesionální přístup. Vše dle mých představ Lukáš Rambousek2025-04-10Rychlé, přesné, po telefonu kompletní informace. Radim Seidl2025-04-08Neuveritelne rychly. Po vzneseni dotazu ohledne svych prav a prava zamestnavatele ohledne minusovych hodin za predesla obdobi, mi pan ihned volal a ptal se na blizsi informace a ihned mi sdelil jak v teto situaci mam nadale postupovat. Neveril jsem na tyto pravni organizace a instituce,ze by Vam nekdo skutecne pomohl a dal nekdy nejakou radu ci se Vami zaobiral.Velice se omlouvam,byl jsem hlupak- Vase sluzby slouzi skutecne slusnym lidem, kteri se pravne neumi branit proti zamestnavateli. Dekuji Vam mnohokrate za pomoc pri reseni meho problemu a mnoho dalsich spokojenych klientu s Vasi sluzbou. Za me neuveritelna spokojenost s Vasi sluzbou.Do budoucna Vas urcite budu vyuzivat a doporucovat vsem lidem,kteri budou pravnickou pomoc potrebovat. Jste super!Jeste jednou Vam dekuji Verča Vopravilová2025-04-04Z mé zkušenosti tuto advokátní kancelář jen doporučuji! S případem mi pomohli velice rychle a úspěšně. Kvalitní komunikace, konzultace a přístup.
POTŘEBUJETE PORADIT?
Nezáleží na tom, na které straně sporu Vaše firma stojí, zastoupíme Vás nejlíp, jak to umíme, a náš tým to fakt umí!
Postup při nahlašování klamavé reklamy se liší podle toho, jakého sdělovacího prostředku je užito
k šíření takové reklamy. Po nahlášení klamavé reklamy může být zahájeno s osobou správní řízení,
kterým může být osobě udělen přestupek nebo bude nucena klamavou reklamu stáhnout. Tím se
však ale nedomůžete náhrady škody, která klamem v reklamě vznikla.
Orgány, které mají působnost v oblasti reklam, jsou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní
ústav pro kontrolu léčiv, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, celní úřady (u hazardních her),
Česká obchodní inspekce nebo živnostenské úřady. U příslušného úřadu stačí podat neformální
podnět specifikující konkrétní reklamu, kdo se klamavé reklamy dopouští a čím je reklama klamavá.
POTŘEBUJETE PORADIT?
Nezáleží na tom, na které straně sporu Vaše firma stojí, zastoupíme Vás nejlíp, jak to umíme, a náš tým to fakt umí!
Za nekalé soutěžní jednání se označuje jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a lze jím přivodit újmu ostatním soutěžitelům nebo spotřebitelům. Jde o jednání nežádoucí, objevující se často v rámci tržních konkurenčních praktik. Soutěžitel zde sleduje pouze své zájmy a v rámci jejich dosahování poškozuje ostatní soutěžitele. Příkladem nekalé soutěže je hlavně parazitování na pověsti, klamavá reklama, klamavé označení zboží, vyvolání nebezpečné záměny, podplácení, nebo porušení obchodního tajemství.
Soutěžní právo se zabývá jednáním, v jehož důsledku by mohlo dojít k narušení soutěže a jeho cílem narušení soutěže zabránit. K nekalosoutěžnímu jednání patří dohody podniků, jednání podniků s dominantním postavením, a zneužívání dominantního postavení. V případě fungování efektivní soutěže jsou navzájem si konkurující podniky motivovány nabízet jen to nejlepší a snažit se o co nejkvalitnější služby. Spotřebitel si tak může vybírat z vysoké kvality a nízké ceny. Je tedy zakázáno takové jednání, které efektivní soutěž narušuje.
Ochrana hospodářské soutěže je založena na principu, že je právem každého, aby svobodně rozvíjel svoji soutěžní činnost za účelem toho, aby dosáhl hospodářského prospěchu. Je přitom povinen dodržovat soutěžní právo a nezneužít účasti v soutěži. Funkci ochrany hospodářské soutěže zastává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který má své sídlo v Brně. V Evropské unii existují přísná pravidla zakazující určité praktiky a postupy, platné pro každého pod hrozbou vysoké pokuty. Jsou zakázány jakékoliv protizákonné dohody, označované jako kartelové, jimiž by byla hospodářská soutěž omezována.
Klamavá reklama je označením pro nekalosoutěžní jednání, kterým se šíří nepravdivé údaje o podniku vlastním nebo cizím, nějaké službě či produktu a jejímž účelem je snaha vyvolat mylné představy a získat tak hospodářský prospěch. Klamavou reklamou není např. přehánění, které je běžný spotřebitel schopen sám lehce odhalit.
Své právní služby poskytujeme i v rámci ochrany před klamavou reklamou. Budeme Vás zastupovat např. v soudním řízení, kterým se budete domáhat toho, aby konkurence dále nepokračovala v protiprávní klamavé reklamě a zároveň Vám uhradila škodu, kterou Vám tím způsobila.
ZASTUPOVÁNÍ KLIENTŮ
ZASTUPOVÁNÍ KLIENTŮ
Klienty zastupujeme v řízeních s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, které se týkají udělení povolení ke slučování společností, smluv, které by mohly narušovat hospodářskou soutěž a soudních přezkumů ve vztahu k rozhodnutím, které vydal Úřad. Dále nabízíme rozmanité právní poradenství a zastupujeme ve sporech v oblasti nekalosoutěžního jednán
Kontaktujte nás
Rádi vám pomůžeme vyřešit vaše záležitosti a poskytneme Vám potřebnou konzultaci.
Vyplníte žádost o konzultaci
1
Ozveme se Vám a domluvíme se na podrobnostech
2
Nabídneme Vám nejvhodnější řešení Vašeho problému
3
ObraŤte se na nás
JUDr. Pavel Kiršner, LL.M.
pavel.kirsner@cikr.cz