Skip to content

Cikr.cz / Blog / Reklamace dovolené (jak, v jakém případě, náhrada škody…)

Reklamace dovolené (jak, v jakém případě, náhrada škody…)

Mgr. Štěpán Ciprýn, LL.M.

Mnoho Čechů každoročně vyráží na dovolenou prostřednictvím cestovní kanceláře, která se postará o veškerou organizaci. Pobytový zájezd ale může skončit velkým zklamáním, pokud služby neodpovídají tomu, co bylo slíbeno ve smlouvě nebo reklamních materiálech. V takových případech je důležité vědět, co je považováno za vadu zájezdu, jak postupovat při reklamaci a na co máte nárok.

Vada zájezdu

Podle § 2537 občanského zákoníku má zájezd vadu, pokud některá ze služeb cestovního ruchu zahrnutých v ceně zájezdu není poskytována v souladu se smlouvou. Mezi nejčastější vady patří například ubytování v jiném hotelu, než bylo původně sjednáno, zhoršená kvalita ubytování, chybějící výhled na moře (pokud byl přislíben), špatná nebo neodpovídající strava či hluk během noci, který znemožňuje klidný spánek. I zdánlivé detaily mohou výrazně ovlivnit celkový zážitek z dovolené.

Reklamace na místě je klíčová

Jakmile zjistíte, že zájezd neodpovídá tomu, co bylo sjednáno, je důležité začít situaci řešit okamžitě – tedy ještě během samotného pobytu. Je nutné obrátit se na delegáta cestovní kanceláře a oznámit mu konkrétní problém s požadavkem na nápravu. Zároveň si vyžádejte písemné potvrzení o tom, že jste reklamaci uplatnili už na místě. Pokud byste se ozvali až po návratu, cestovní kancelář by mohla tvrdit, že kdybyste ji informovali dříve, mohla situaci napravit. V případě, že delegát nebude reagovat nebo bude problém bagatelizovat, neváhejte se obrátit přímo na cestovní kancelář – například prostřednictvím infolinky nebo e-mailu.

Cestovní kancelář by měla po nahlášení vady zajistit odpovídající nápravu. Může se jednat například o přestěhování do jiného pokoje nebo hotelu, zajištění lepšího stravování či zajištění úklidu. Pokud je vada takového charakteru, že ji nelze odstranit přímo na místě, například chybějící bazén, máte právo požadovat slevu z ceny zájezdu. Zákon cestovní kanceláři ukládá povinnost vyřídit reklamaci do třiceti dnů od jejího uplatnění.

V případě podstatných vad má cestovní kancelář povinnost bez jakýchkoliv dodatečných nákladů nabídnout vhodné náhradní řešení, a to v kvalitě stejné nebo vyšší, než jaká byla uvedena ve smlouvě. Pokud je navržené řešení horší kvality, musí být zákazníkovi poskytnuta přiměřená sleva. Zákazník má právo takové řešení odmítnout pouze tehdy, pokud není srovnatelné s původní smlouvou, nebo pokud nabízená sleva není adekvátní. V případě, že vada zájezdu zcela znemožní jeho plnění, má zákazník právo od smlouvy odstoupit bez nutnosti platit odstupné. Cestovní kancelář je v takovém případě povinna zajistit zákazníkovi rovnocennou přepravu zpět na místo odjezdu nebo do jiného místa, na kterém se obě strany dohodnou.

 

Řešíte reklamaci dovolené?

Pomůžeme vám s analýzou situace a řešením. Neváhejte nás kontaktovat.

 

Možnost odstoupení od smlouvy

Pokud cestovní kancelář vadu neodstraní a k nápravě nedojde, má zákazník právo na slevu z ceny zájezdu. Pro orientační výpočet výše slevy je možné využít tzv. frankfurtskou tabulku slev. Tato tabulka je sice původem z Německa a v České republice není právně závazná, ale může sloužit jako užitečné vodítko při posuzování rozsahu slevy.

Pokud se vám nepodaří s cestovní kanceláří dohodnout na kompenzaci, můžete se obrátit na různé instituce, které Vám mohou pomoci situaci řešit. Asociace cestovních kanceláří sice přímo spory neřeší, ale na jejích stránkách najdete užitečné informace. Česká obchodní inspekce může zprostředkovat mimosoudní řešení sporu, uložit cestovní kanceláři pokutu nebo provést kontrolu jejích služeb. Užitečné rady a právní podporu poskytuje také spotřebitelská organizace dTest. Jestliže však žádné z těchto opatření nevede k dohodě, nezbývá než se obrátit na soud a domáhat se kompenzace žalobou.

 

Prevence

Aby se podobným situacím předešlo, je důležité dbát na prevenci. Vyplatí se pečlivě vybírat cestovní kancelář, číst recenze, ověřovat si reference a detailně si prostudovat všechny podmínky smlouvy před podpisem. Dovolená by měla být příjemným zážitkem, ale pokud se něco pokazí, je důležité vědět, jaká máte práva a jak správně postupovat. Díky tomu můžete minimalizovat negativní dopady a zajistit si spravedlivou náhradu.

Obraťte se na nás!

Potřebujete vědět, zda můžete někoho nahrávat bez jeho souhlasu? Pomůžeme vám s odborným posouzením vaší situace a zajistíme právní jistotu. Neváhejte se obrátit na advokátní kancelář.

 
 

Máte zájem o nezávaznou konzultaci?

Nabízíme rychlou a diskrétní konzultaci, expresní právní analýzu do 48 hodin a podporu při případném soudním řízení.

Doporučujeme k přečtení

Předkupní právo k nemovitosti

Přečíst článek

Ochrana rodinného majetku aneb k čemu slouží svěřenský fond

Dědické právo Cikr.cz / Blog / Ochrana rodinného majetku aneb k čemu slouží svěřenský fond Ochrana rodinného majetku aneb k čemu slouží
Přečíst článek

Rozvod manželství (jak, způsoby, kdy ne/lze)

Rodinné právo Cikr.cz / Blog / Rozvod manželství (jak, způsoby, kdy ne/lze) Rozvod manželství (jak, způsoby, kdy ne/lze) 04.09.2025 4 min Mgr.
Přečíst článek

Máte zájem o nezávaznou konzultaci?

Nabízíme rychlou a diskrétní konzultaci, expresní právní analýzu do 48 hodin a podporu při případném soudním řízení.

Kontaktujte nás

Rádi vám pomůžeme vyřešit vaše záležitosti a poskytneme Vám potřebnou konzultaci.

Vyplníte žádost o konzultaci

1

Ozveme se Vám a domluvíme se na podrobnostech

2

Nabídneme Vám nejvhodnější řešení Vašeho problému

3

Doporučujeme k přečtení

Předkupní právo k nemovitosti

Přečíst článek

Ochrana rodinného majetku aneb k čemu slouží svěřenský fond

Dědické právo Cikr.cz / Blog / Ochrana rodinného majetku aneb k čemu slouží svěřenský fond Ochrana rodinného majetku aneb k čemu slouží
Přečíst článek

Rozvod manželství (jak, způsoby, kdy ne/lze)

Rodinné právo Cikr.cz / Blog / Rozvod manželství (jak, způsoby, kdy ne/lze) Rozvod manželství (jak, způsoby, kdy ne/lze) 04.09.2025 4 min Mgr.
Přečíst článek